دشت آبی قزوین، یکی از دارایی‌های ارزشمند استان قزوین و به‌طور کلی ایران است. این دشت بزرگ و یکپارچه از لحاظ گوناگونی بی‌نظیر و شاخص محسوب می‌شود. به همین دلیل است که منطقهٔ قزوین همواره در زمینهٔ کشاورزی شاخص و مورد توجه بوده است. با این حال، برداشت‌های غیرمجاز سالیان گذشته از این منابع آب زیرزمینی، مشکلاتی را رقم زده است. از جمله این مشکلات می‌توان به فرونشست دشت قزوین و کاهش حجم این آبخوان بزرگ ملی اشاره کرد.

از جمله اقدامات نوین و منحصربه‌فرد ایجاد شده در دشت قزوین، طراحی و ایجاد بازار سهم‌آب است که هدف آن، اصلاح و مدیریت آب و بهره‌وری آن است. راه‌اندازی این بازار آب با کارگزاری شرکت پرآب و حمایت کامل استانداری، شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهاد کشاورزی صورت گرفته است. اجرای ملی این طرح بهره‌وری مصرف آب را افزایش داده و سهم محیط‌زیست از منابع آبی حفظ می‌گردد. همچنین از خشکسالی و کمبود آب در دشت‌های کشور جلوگیری خواهد نمود.

در همین راستا، طرحی با عنوان «نذرآب» در استان قزوین برگزار خواهد شد. این طرح به عنوان مقدمه‌ای برای مدیریت منابع آب زیرزمینی در جهت احیا و تعادل منابع آب کشور تهیه و مصوب شده است. پویش نذر آب به صورت پایلوت و برای اولین‌بار در کشور و در استان قزوین در حال برگزاری است.

پستر: پویش نذر 72.000 متر مکعب آب و اهدای آن به سفره آب زیرزمینی دشت قزوین
«پویش نذر 72.000 متر مکعب آب و اهدای آن به سفره آب زیرزمینی دشت قزوین»

مردم و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در بازارِ آب ایجاد شده، سهم مازاد آب کشاورزان بهره‌ور را از آن‌ها خریداری کرده و با اهدای آن به دشت تشنه قزوین، در اکرام زمین و نکوداشت فرهنگ غنی نذر در ایام محرم مشارکت کنند.

در این طرح، هر خیّر می‌تواند نسبت به خریداری و نذر حداقل یک بسته ۱۰ مترمکعبی تا حداکثر یک بسته ۷۲۰۰ مترمکعبی از آب زیرزمینی در سامانهٔ جمعیت هلال احمر استان قزوین اقدام نماید. مبلغ هر بستهٔ کوچک آب ۱۰ مترمکعبی، ۵۰۰ هزار ریال است. این آب خریداری‌شده با نیت احیای دشت، در سفره باقی خواهد ماند. کل حجم آب طرح از سهم‌آب کشاورزان دشت و در بازار سهم‌آب (با رعایت کلیه الزامات بازار) خریداری و در آبخوان ذخیره می‌شود.

بهره‌گیری از سنت و فرهنگ والای اسلامی در حفظ و ارتقای منابع آبی زیرزمینی، تاب‌آوری کشاورزی در دشت قزوین در مواجه با خشکسالی و کمبود منابع آب، به‌کارگیری الگوی اسلامی ایرانی در حفظ و استفاده از منابع آب و همچنین نگاه ویژه به آب و تلفیق سنت و منابع در پایداری و ارتقای معیشت در جامعه، از اهداف و ضرورت برگزاری پویش نذرآب زیرمینی است.

 

خبر در رسانه‌ها:

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *